پاریس

پایتخت ملی فرانسه
عناوین جایگزین: Lutetia
   
نوشته کیمبرلی داول | مشاهده همه • تاریخچه ویرایش
سوالات برتر
پاریس کجاست؟
هوای پاریس چگونه است؟
منظره پاریس چیست؟
پاریس پایتخت کدام کشور است؟
پاریس، شهر و پایتخت فرانسه، واقع در بخش شمال مرکزی این کشور. در حدود 7600 سال قبل از میلاد، مردم در محل شهر کنونی، واقع در امتداد رودخانه سن در 233 مایل (375 کیلومتر) بالادست رودخانه در کانال مانش (لامانش) زندگی می کردند. شهر مدرن از جزیره (Ile de la Cité) و بسیار فراتر از هر دو ساحل رود سن گسترش یافته است.
 
پاریس یک موقعیت مرکزی در منطقه کشاورزی غنی به نام حوضه پاریس دارد و یکی از هشت بخش منطقه اداری ایل دو فرانس را تشکیل می دهد. این تا کنون مهمترین مرکز تجاری و فرهنگی کشور است. منطقه شهر، 41 مایل مربع (105 کیلومتر مربع)؛ منطقه شهری، 890 مایل مربع (2300 کیلومتر مربع). ترکیدن. (2012) city, 2,265,886; (2015 est.) تراکم شهری، 10,858,000.
 
شخصیت شهر
برای قرن ها پاریس یکی از مهم ترین و جذاب ترین شهرهای جهان بوده است. برای فرصت هایی که برای تجارت و بازرگانی، مطالعه، فرهنگ و سرگرمی ارائه می دهد، قدردانی می شود. غذا، مد لباس، نقاشی، ادبیات، و جامعه روشنفکری آن به ویژه از شهرت رشک برانگیزی برخوردار است. «شهر نور» («la Ville Lumière») که در دوران روشنگری به دست آمد، همچنان مناسب است، زیرا پاریس اهمیت خود را به عنوان مرکزی برای آموزش و فعالیت‌های فکری حفظ کرده است.
 
مکان پاریس در تقاطع مسیرهای آبی و زمینی نه تنها برای فرانسه بلکه برای اروپا نیز تأثیر مستمری بر رشد آن داشته است. در قرن اول پیش از میلاد، تحت حکومت روم، مکان اصلی در Île de la Cité به عنوان پایتخت قبیله و قلمرو Parisii تعیین شد. کلوویس اول، پادشاه فرانک، پاریس را تا سال 494 پس از میلاد از گول‌ها گرفته بود و بعداً در آنجا پایتخت خود شد. در زمان هیو کاپت (حکومت 987–996) و سلسله کاپتی، برتری پاریس به طور محکم تثبیت شد و با شکل گیری فرانسه مدرن، پاریس به قطب سیاسی و فرهنگی تبدیل شد. فرانسه از دیرباز کشوری بسیار متمرکز بوده است و پاریس با یک دولت مرکزی قدرتمند شناخته شده است که استعداد و سرزندگی استان ها را به خود جلب می کند.
 
سه بخش اصلی پاریس تاریخی توسط رود سن تعریف شده است. در مرکز آن Île de la Cité قرار دارد که مقر اقتدار مذهبی و زمانی است (کلمه cité به هسته شهر باستانی دلالت می کند). کرانه چپ رود سن (Rive Gauche) به طور سنتی محل زندگی فکری بوده است و کرانه راست آن (Rive Droite) قلب زندگی اقتصادی شهر را در خود جای داده است، اما تفاوت ها در دهه های اخیر مبهم شده است. ادغام همه این عملکردها در مرکز فرانسه و بعداً در مرکز یک امپراتوری، منجر به محیطی بسیار حیاتی شد. اما در این محیط، جو عاطفی و فکری که توسط قدرت‌های متخاصم ایجاد می‌شد، اغلب زمینه را برای خشونت‌های بزرگ در هر دو عرصه اجتماعی و سیاسی فراهم می‌کرد - سال‌های 1358، 1382، 1588، 1648، 1789، 1830، 1848 و 1871. قابل توجه بودن برای چنین رویدادهایی